Masser af info og nye ansigter ved SPFs kundearrangement
SPF-Danmark inviterede tirsdag d. 27. februar til kundearrangement. Der var godt fyldt på gangene i Vejen, og deltagerne kom både hjem med ansigt på medarbejderne og information om marked og politik
Omtrent 160 af SPF-Danmarks kunder benyttede muligheden for at blive klogere på virksomheden og markedet, da SPF inviterede til kundearrangement i Vejen. Dagen startede med mulighed for at se hovedkontoret gennem en rundvisning, møde medarbejderne og snakke i detaljer om smågrisehandel, transportegnethed og planlægning af indtransport.
Derudover var det en mulighed både for kunder og medarbejdere at få sat ansigt på de stemmer, som er i tæt dialog over telefonen. Det var en kærkommen mulighed fortæller Carsten Jensen, der er smågriseproducent og kunde ved SPF.
- Det er godt for os at få ansigt på, for vi hører til oppe nord for Viborg, så vi kommer ikke forbi kontoret. Selvom vi har kendt SPF altid, er det første gang jeg er i Vejen, så det er godt lige at få sat ansigt på dem, jeg snakker med, og det har været godt at se dem og lære strukturen at kende.
Det var slagtegriseproducent Carsten Boye enig i:
- Det er altid noget andet at have ansigt på dem man snakker med i det daglige. Det var spændende at se kontoret og se den effektive planlægning, så det har været rigtig godt, synes jeg.
Det var netop et af formålene med dagen, og direktør i SPF-Danmark, Jens Kongensholm, glæder sig over den gode dialog han oplevede på dagen.
- Vi sætter en ære i den gode service og det betyder meget med gode tætte relationer i det daglige samarbejde. Derfor var jeg glad for at se, hvor mange der fik hilst på hinanden og fik et indtryk af vores hverdag, og hvordan vi eksempelvis planlægger de 50.000 årlige transporter og handler med smågrise, siger han.
Marked og politik
Efter en frokost serveret af Danish Crown Beefs burgertruck gik turen til Vejen Idrætscenter, hvor eftermiddagen var sat af til oplæg om markedet for slagtegrise, smågrise og den politik, der former branchen i fremtiden. Først på var EU-parlamentariker fra Venstre, Asger Christensen, der har siddet helt tæt på arbejdet med de nye regler for areal-, temperaturkrav og transporttid gennem sin plads i EU’s Udvalg for Landbrug og Udvikling af Landdistrikter.
- Der bliver i hvert fald noget at forhandle om, og vi er nødt til at lave noget økonomisk konsekvensanalyse af både arealkrav og transporttid, før vi diskuterer politikområderne. Vi skal både have en økonomisk og en dyrevelfærdsmæssig bundlinje, så vi kommer i mål uden at smadre et helt erhverv, sagde han efter oplægget.
Herefter var det Danish Crown repræsenteret med CEO, Jais Valeur, der gav en status på markedet for slagtegrise og markedsdirektør, Mads Stougaard, der fortalte mere om noteringssætning i Danish Crown.
- Det globale marked har ændret sig, bulkforretningen er ikke den samme, og vi skal vinde i Europa. Det kan vi kun ved at skabe merværdi. Hvis vi ikke lykkes med at hæve forædlingsgraden i Danmark og få mere værdi ud af det, vi producerer, så kommer vi bagud. Der er vi i fuld gang og senest med baconfabrikken i Rochdale, som er kommet godt fra start, sagde Jais Valeur.
Carsten Jensen var godt tilfreds med, at han havde taget en dag ud af kalenderen – noget han ellers ikke gør så tit.
- Det har været godt at høre mere om EU-reglerne, for det kommer til at betyde meget for os. Det samme med fremtiden i Danish Crown, fordi det betyder noget for, om vi skal bygge til slagtesvin, for vi skal udvikle os hele tiden.
Dagen blev afsluttet med et indlæg om smågrisemarkedet ved Jens Kongensholm, der kunne fortælle mere om strukturudviklingen på eksportmarkederne og markedet aktuelt.
- Vi har været meget tilfredse med dagen, og det er mit indtryk, at både kunder og medarbejdere har haft den samme gode oplevelse. Vores salgsafdeling har kunnet fortælle mere om, hvordan de ser markedet, planlægningen har kunnet vise deres arbejde frem, og kunderne er gået hjem med nye input til deres hverdag, så vi har opnået det, vi gerne ville med dagen, siger Jens Kongensholm.

